5 טעויות נפוצות של בעלי עסקים

שלום חברים

אם אתם בעלי עסקים בטח שאלתם את עצמכם לא פעם איך ייתכן שהרו"ח בדוח סוף שנה מדווח שאתם מרוויחים ואפילו צריכים לשלם הרבה מס, ומצד שני אתם מוצאים את עצמכם מתייצבים כל שני וחמישי אצל מנהל הבנק עם זיעה קרה ומנסים לראות מאיפה לשלם חובות לספקים, לעובדים ולכל העולם…

אז קודם כל בואו נירגע, מסתבר שאתם לא היחידים…

למעשה רוב העסקים במדינת ישראל נתקלים בקשיים תזרימיים למרות שהם רווחיים, הדבר נובע ממספר רב של סיבות אפשריות.

במאמר לפניכם ריכזתי את 5 הטעויות הנפוצות והמרכזיות שבגללן חשבון הבנק של העסקים יכול להיקלע למצוקה תמידית למרות שהם עסקים רווחיים.


1.אי התאמת מאזן האשראי :

מאזן האשראי הוא הפער שבין תנאי התשלום שאנו נותנים ללקוחות לבין תנאי התשלום לספקים וההוצאות הקבועות של העסק, ניקח לדוגמא עסק שמעניק שירותי תרגום לחברות, בעל העסק משלם משכורת בסוף החודש לעובד שמבצע את התרגום, מצד שני התשלום על שירותי התרגום מגיע רק חודשיים לאחר מכן, כך נוצר פער תזרימי. ישנן שיטות רבות לפתרון הבעיה ועל כך נרחיב בפוסט הבא.


2.שימוש בהון חוזר למימון השקעות:

לעיתים רבות ישנה תחושה שיש כסף בחשבון והכל בסדר, במקביל יש רצון להשקיע נניח במכונה חדשה כדי לפתח את העסק (שזה דבר חשוב מאוד בכדי שהעסק יצמח) השילוב של השניים גורם לבעל העסק לקנות את המכונה מהקופה של העסק. בפועל מה שקורה הוא שהמכונה מחזירה את ההשקעה תוך חמש שנים ואילו הכסף יצא כעת במזומן, הדבר יוצר "בור" תזרימי למרות הרווח.

גם לגבי תופעה זו יש דרכים מקצועיות ומגוונות לפתרון והכי חשוב הוא לדעת להתאים את החזר ההשקעה למימון ההשקעה, כך אין פגיעה בתזרים המזומנים של העסק.


3.חוסר בגבייה אפקטיבית ומקצועית :

עסקים רבים מקבלים תשלומים מהלקוחות לא במעמד קבלת השירות או הטובין, מערך גבייה שאינו אפקטיבי ויעיל יכול לגרום לחוסרים גדולים בקופת העסק וזאת מסיבות רבות שחלקן תלויות בסוג הלקוחות וחלקן ביעילות מערך הגבייה.

הנושא מסתבך עוד יותר כאשר ישנה שיטת התחשבנות מורכבת לפי אבני דרך ולעיתים הבעיה היא לא בגבייה בפועל אלא בפרק הזמן עד שנוצרת האינדיקציה שמאותת למערך הגבייה שהוא צריך להוציא חשבונית ללקוח.


4.תשלום עמלות על בסיס הצלחה ולא על בסיס גבייה:

חברות רבות עובדות עם מערך שיווק ומכירות פנימי או חיצוני המונע מעמלות. לכשעצמו מערך כזה הוא מבורך ויכול להגדיל את הכנסות העסק כיוון שיש סיטואציה של win-win  כולם מרוויחים.

טעות נפוצה בשימוש במערך שכזה היא תשלום העמלה לסוכן לפני קבלת התשלום מהלקוח.

הפתרון הראשוני הוא כמובן להצמיד את תשלום העמלה לתשלום מצד הלקוח וכך איש המכירות יהיה פעיל גם בנושא הגבייה, לעיתים הדבר אינו פשוט אך ניתן למצוא פתרונות יצירתיים לפתרון הבעיה וכך למנוע עוד בור תזרימי בעסק.


5.חוסר התאמת מלאי לקצב המכירות:

עסקים רבים הן מענף  הקמעונאות והן מהענף היצרני מנהלים את המכירות ללקוחות מתוך מלאי פיזי אשר נקנה או מיוצר ע"י העסק.

ישנה חשיבות רבה ביותר לקצב שחרור המלאי כיוון שבעל העסק הוציא את כספו למילוי המלאי, לפני שהוא רואה את 'השקל הראשון' מאותה סחורה.

עסקים רבים מתקשים לנהל בצורה מקצועית את המלאי מחוסר בכלים מקצועיים או מחוסר בזמן, וכך יוצרים לעצמם 'בור' תזרימי, שכן לעיתים הסחורה נכנסת למלאי ורק אחרי מספר חודשים אותה סחורה נמכרת.

גם נושא זה מצריך ידע ומקצועיות רבה שכוללת יכולת ניתוח, בקרה ושליטה על הנתונים, שימוש בשיטות ניהול מלאי מתקדמות ומעקב דקדקני.


לסיכום :

במאמר זה פרסתי בפניכם את חמשת הסיבות המרכזיות לטעמי שגורמות לעסקים רבים 'לרדוף אחרי הכסף', קושי בהחזקת העסק וצרות עם הבנק, העובדים והספקים.

ניתן באמצעים מקצועיים לשנות משמעותית את התמונה – ע"י גיוס גורם כלכלי לעסק או שימוש בשירותים של יועץ פיננסי שמתמחה בתחום ניהול תזרים המזומנים.

בכל מקרה חשוב לדעת שהסטטיסטיקה מלמדת שרובם המוחלט של העסקים שלא שורדים, הם למרבה ההפתעה עסקים רווחים ולמעשה הסיבה שבגינה הם קורסים היא בעיית ניהול תזרים המזומנים, ולכן כל עסק חייב לנהל בצורה מקצועית את תזרים המזומנים שלו.

רוצים לשמוע עוד או להתייעץ, אל תהססו לפנות

ישורון גליקמן - ביזנס טיים


2 צפיות

צרו איתנו קשר

חיים פקריס 4, רחובות | 03-3818888 | office@business-time.co.il

  • Facebook

כל הזכויות שמורות ל-Network-Time, בניית אתרים, פרסום וקידום אתרים באינטרנט | טל: 053-4313173